A+ A a Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Altinn - varslingstjeneste for firma/virksomheter



Altinn er en informasjonsportal for både private og næringsliv eller andre virksomheter der de sender innrapportering av skatt og andre elektroniske meldinger til det offentlige.
En av funksjonene i Altinn er en meldingsboks der post fra offentlige virksomheter vil bli levert.

For at den som er ansvarlig for virksomhetens postmottak skal få beskjed når det kommer digital post i postboksen er det viktig at det blir satt opp en varslingstjeneste.

Varsling av post i Altinn.

Ved registrering av ny virksomhet i Altinn er det normalt kun daglig leder og styreformann som blir registrert.
Administrativt personale som tar seg av den praktiske betjeningen av virksomhetens Altinn-konto må være oppmersom på at Altinn i fremtiden også vil være virksomhetens portal for post fra det offentlige.
Slik gjør du for å sette opp varslingstjenesten:

  1. Logg inn i Altinn med virksomhetens (daglig leders) id og passord.
  2. Velg menyen øverst.
  3. Min profil - Enhetsprofil.

Nederst i bildet har du mulighet for å legge inn "Øvrig kontaktinformasjon".

Her kan du legge inn virksomhetens offisielle e-postadresse eller enkeltpersoner med e-post og mobilnummer som skal ha melding når det kommer ny post i meldingsboksen.

  • Legg inn postmottaket
  • Legg inn enkeltpersoner med kontaktinformasjon.

Altinn-info

 NB!

For å logge inn og lese post må du logge inn med egen id.  Deretter velger du å gå inn på firmaets meldingsboks.
Dette krever eget oppsett i virksomhetens profil der du gis tilgang til enkeltpersoner (se egen veiledning om tilgangsstyring i Altinn).

Tilgangsstyring i Altinn.